Wat is op het Sociaal Domein afgekomen en wat staat hen nog te wachten?
Het nieuwe controlejaar komt er aan. Er is reeds veel op gemeenten afgekomen, maar we zijn er nog niet. Wet- en regelgeving worden aangepast, leefgeld moet worden verstrekt aan Oekraïners en Energietoeslagen moeten worden uitgekeerd. Daarnaast lopen Personeelstekorten op en moet veel tijdelijk personeel worden ingezet om alle taken te kunnen uitvoeren.
Hierdoor is de werkdruk hoog, de regelingen zijn complex en er moeten bij het Sociaal Domein vaak niet standaard oplossingen worden bedacht.
Stuk voor stuk risico’s voor de gemeente waardoor kwetsbare inwoners niet goed kunnen worden geholpen, doelen niet gehaald worden, de rechtmatigheid van de uitkeringen in het gedrang komt, of onnodig veel geld voor uitkeringen, Wmo- en Jeugdvoorzieningen wordt uitgegeven.
Maatregelen
Daarvoor worden maatregelen getroffen.
Beleid wordt geschreven, processen in kaart gebracht en instructies opgesteld. Die moeten ervoor zorgen dat de juiste uitkeringen worden verstrekt, of maatwerkarrangementen in het kader van de Wmo of Jeugdwet worden ingezet die de burgers die in de problemen zijn gekomen daadwerkelijk verder op weg helpen.
Maar de genomen maatregelen moeten wel worden nageleefd. Met het uitvoeren van kwaliteitscontroles wordt gemonitord of de medewerkers doen wat ‘op papier‘ is afgesproken.
Kwaliteitscontroles zijn als beheersmaatregel effectief gebleken
Al sinds jaar en dag wordt intensief gecontroleerd binnen het Sociaal Domein. Waar moet u zoal aan denken?
Nieuwe medewerkers en/of tijdelijk personeel kun je 1 op 1 toetsen, totdat zij zonder de interventie van de kwaliteitsmedewerker een aanvraag volledig en juist kunnen afhandelen. Daarna blijf je een vinger aan de pols houden en de productie steekproefsgewijs controleren.
Controleren doe je tegenwoordig niet meer met een Excel-bestand. Controleren doe je met een geavanceerde controleapplicatie, waarin je met handige checklists en slimme steekproef technieken uniform en snel kunt controleren.
Met de controledata kunnen de medewerkers adequaat worden bijgeschoold op bijvoorbeeld veel voorkomende fouten. Ook wordt op basis van de controle data snel inzicht verkregen waar de bedrijfsprocessen knellen en kunnen worden verbeterd, zodat fouten kunnen worden voorkomen.
Nieuwe rechtmatigheidsverantwoording ó kwaliteitscontrole
Vanaf 1 januari 2023 moet het College de Rechtmatigheid van uitgaven - en dus ook die van het Sociaal Domein - verantwoorden aan de Raad.
Kwaliteitscontrole leidt tot een zichtbaar beter prestatieniveau en bevordert ook een rechtmatige uitvoering. Dankzij nieuwe technieken zijn de controles veel gemakkelijker uit te voeren met de Basic controleapplicatie van Checkpoint-IC.
Kenmerken Basic controleapplicatie voor het Sociaal Domein
Laat u verrassen en plan een afspraak
Laat u verrassen… en maak snel een afspraak. Dan ziet u hoe simpel het werkt en hoe u voor relatief lage kosten de controles binnen het Sociaal Domein in elk geval goed ‘op de rit’ houdt. Wanneer u vandaag bestelt, dan kunt u binnen 14 dagen ermee aan de slag!
Stuur rechtstreeks een mail aan Wiljan de Jong, Senior Manager bij Checkpoint-IC, wiljan@checkpoint-ic.nl of bel hem rechtstreeks +31 6 3013 85 34 .